2018. május 8., kedd

Egy bak története

A történet 2016-ra nyúlik vissza. Süvöltők vertek tanyát minden évben a munka helyemen egy használaton kívüli épület mögött. Akkor építettem egy kis itatós etetős lest, amiből fotóztam őket. Már az első pár alkalommal mikor a leshez mentem feltűnt, hogy egy két őz bejárkál a leshez. Egy ilyen etető feltöltésnél érdekes kis bakocskát fotóztam.


Tavaszi időben még megfordultam ott, ilyenkor készült pár kép a bakról amikor összefutottunk. Miután gyakran bejárt az épületek közé, így nem volt túl ideges ha mozgást látott.





 Nyári időben nem jártam arra, így az őzekkel se foglalkoztam. Következő évben megint folytattam a madarak etetését így ismét gyakrabban megfordultam azon a területen. Néha készült pár kocka, de a hitvány bakocska nem mozgatott meg túlságosan. Télen az agancs is lepergett, és eljött a tavasz, amikor elkezdte a kis bak felrakni harmadik agancsát. Egyik márciusi fotózás alkalmával egész közel kerültem a bakhoz, amihez közben egy suta a gidájával is csatlakozott.


Az elkészült kocka után elkezdtem gondolkodni, hogy milyen jó lenne dokumentálni egy agancs felrakást, illetve ha nem tűnik el a bak, akkor a harmadik letisztított agancsával is meglenne egy sorozat. Ezután elkezdődött a tudatos őz fotózás. Minden reggel munka kezdés előtt 1-1,5 órával bementem figyelni a bakot, ami a dolgozók érkezésével egyidőben szépen visszaváltott az erdőbe. Sok érdekes fotó készült a gyakran urbánus környezetben mozgó őzekről, illetve visszanézve az előző hónapok doku képeit találtam fotókat az előző évi agancsáról is és tar fejjel is. A sorozat elejét össze tudtam rakni.




















Telt az idő és egyre jobban izgultam, hogy bak eltűnik vagy úgy pucol le hogy nem látom. Már húsvétkor vártam a tisztítást, minden nap bent voltam hétvégén is hogy le ne maradjak, de csak nem akarta lekaparni a barkát. Közben meg is fososodott a tavaszi zsenge hajtásoktól, úgyhogy csak az izgalom fokozódott. Április 21. én reggel láttam a bakot, de megugrott, még teljesen barkába. 22.-én nem találtam, hiába kerestem. 23.-án reggel pedig végre letisztított fejdísszel állt előttem. Hatalmas megkönnyebbülés a sok hajnal után. Teljes a sorozat!



A három évben, főleg idén tavasszal, több száz expó készült a bakról. Volt hó, napsütés, kemény fagy, köd, szakadó eső, minden amit az időjárás tartogathat. A fenti pár kép csak egy kis ízelítő, a 21 napos sorozatba is a jobb képeket válogattam be, egyébként több napról van fotóm, de próbáltam a minőségre is figyelni.


A bak teljesen vad és szabad, agancsa alapján egy gyenge közepes nagyon rövid szem ágakkal, úgyhogy lőhető kategória, ettől függetlenül remélem megússza az idei szezont is, és a következő agancsát is tudom majd dokumentálni, egy hasonló sorozattal. Nem kis munka, de megéri!

2 megjegyzés: