2014. december 4., csütörtök

Dögevők dögivel

Három reggel lesezését osztanám most meg. Miután a szürke napok, az erdőben még szürkébbek, így a nagyvadak fotózása helyett a leseimet vettem elő, egy kis hajnali leskelődésre.

2014.11.29 "sas"les, hajnal

Igazából kicsit elhamarkodott dolog volt "sas"lesnek neveznem a lest, ugyanis azt egyenlőre a dögevők látogatják előszeretettel. A két hete lezajlott disznóhajtás után bőrőkkel, fejekkel megrakottan érkeztem a leshez. Kissé furán néztek rám a terítéknél, amikor a sok önjelölt hentes között, én a beleket, fejeket gyüjtöttem.:) Eltelt egy hét az etetés óta, így gondoltam beülök, megnézem, mi látogatja az erősen fogyó etető anyagot. Sötétben érkezem, bevackolás, elhelyezkedés, és indulhat a mozi. Szokás szerint szarkák csapata érkezik... 15-20 darabból álló csapat kezdi itt minden napját, ahogy az első fények megjelennek. Egy-két kocka készül róluk, de inkább csak a hangulat és a dokumentáció végett...




A szarkák után megérkezik két dolmányos is nagy károgással. Ők is falatoznak, majd egy kis kiabálás után továbbállnak.


Új fajként megjelent két vetési varjú. Nem egy kuriózum faj, miután akármelyik parkban, akár bérház ablakából megfotózható, de mégis egy strigula  afajok listáján az etetésen.


A nézelődésemnek, legnagyobb meglepetésemre, két gombázó vet véget... nem akarom elhinni, hogy még mindíg gombáznak?!! A hó alatt is gombát fognak kereni??!!

2014.11.30 Etetős les, hegyoldalban, hajnal

A vasárnap hajnalt a frissen beindított hegyvidéki lesemben töltöttem. Ez volt az első lesem, előző évben építettem S. segítségével. Előző héten ide is került egy kis hús, bőr, fej, ami két nap alatt eltűnt. Az énekeseknek gyártott etetőmből is szépen elfogyott egy hét alatt a magkeverék (kukoricát, napraforgót és búzát keverek egyenlő arányban).
Sötétben érkezem, beülök a lesbe és várom az első fényeket. Teljesen más környezet, mint a saslesnél. Egy meredek domboldalban épült a les, erdő háttérrel. Az érkező madarakat szinte csak az utolsó pillanatban látom meg, mivel itt még nem használtam néző üveget, csak az objektív mellett kukucskálok. Ahogy ébred a természet ölyv villyog, és köröz fölöttem, de nem jön le. Pár perc múlva hollók teszik meg a tiszteletköröket, de ők sem mernek leszállni. Pár perc csend következik, majd beindulnak az énekesek. Szén, kék, barátcinege, csuszka a fajlista, illetve egy nagyobb 7-8 db-ból álló szajkó csapat randalírozik az etetőn...




Az énekesekre jó a táv, de a tavalyi zoomos bigmával még fotózható szajkók, ezen a távon már túl nagynak bizonyultak a fix400-nak, így maradtak a portrék. A nap legjobban tetsző képe is egy ilyen portré lett, bár egész nap fényhiány uralkodott...

Exif adatok: 400mm; f/5,6; iso500; 1/125s; állvány+távkioldó



2014.12.04 "sas"les, hajnal

Mára napos időt jósoltak végre, így hajnalban megpróbálkoztam a saslessel, bár a hőmérséklet nem akar minuszba csúszni. Hajnalban felkeltem, kinézek az ablakon, csillagos az ég.. ezaz! Már repülök is lefelé az emeletről öltözködni, és irány a terület. Sötétben megérkezem, beülök, letörölgetem az ablakot, amit aztán egész reggel törölgettem a párától, de szerencsére vittem magammal egy autós ablakmosót amivel egyszerűen orvosolható volt a probléma. Menetrend szerint megérkeztek a szarkák.. majd hollók egy csapata szállt le a rétre. 13 darabot számoltam. Fel fel röppensve szépen közeledtek, de a dögig nem mertek bejönni, hiába a sok lakmározó szarka...



Egy telefonos video, csak úgy:



Egyszercsak gondoltak egyet és odébbálltak. Szarkák jöttek mentek, majd egy ölyv repült fölém. Ezután csend következett. Megettem a két szendvicsem, gondolván, lehet ennyi jutott mára, amikor ölyv landol előttem közvetlenül. Valószínűleg a fejem fölött gubbasztott, ezidáig. Pár portré és doku kép után továbbsuhant, pedig vártam hogy beszállón törölgeti le a csőrét, de nem. A környezet a dög látványától értékelhetetlen, de örülök a képeknek, mert idén először evett ragadozó a les előtt!




Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése